e1cf37fceece72e44a5476561d72e1d5b640ea1b

Penyakit FIE | KucenMaster

Ahad, 7 Oktober 2012

Penyakit FIE


FIE adalah singkatan bagi sejenis virus yang bernama Feline Insfectious Enteritis.Ia juga dikenali dengan nama Feline Planleukopenia dan Feline Parvovirus.Ia adalah salah satu virus yang paling kerap menyerang kucing.Virus ini menyebabkan sel darah putih berkurang secara mendadak dan boleh menyebabkan kematian kalau tak dirawat dengan segera.


Habitat virus ini adalah tempat tempat yang lembab dan kotor.Sama dengan kebanyakkan habitat virus yang lain.

Biasanya, kucing yang dah dijangkiti menunjukkan simptom simptom ni.
Hilang selera makan
Demam
Muntah muntah
Cirit birit
Lemah tidak bermaya

Cuba perhati persekitaran kawasan kucing bermain korang.Ada tak tempat habitat virus parvo ni?Kalau ada, baik hapuskan cepat sebab walaupun penyakit ni boleh dirawat tapi kebanyakkan mangsanya menjadi
lemah dan tak bermaya sepanjang riwayat.

Nak lagi senang, bagi je vaksin kat kucing tu.Tapi tempat kotor tu tetap kena bersihkan.Huhuhu

0 ulasan:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | coupon codes